Det våras för/på Björkvallen!

Hej LIF-vänner!
Våren är i antågande. Äntligen! Lagom till att ni kanske känner hur det spritter i serve-armen vill vi passa på att berätta om allt spännande som är på gång i vår idrottsförening.

Först och främst är vi glada och stolta över LIF:s nya hemsida. Vi tycker sidan är jättefin och hoppas naturligtvis att ni tycker detsamma. Extra roligt är att vi har kunnat använda oss av föreningens egen kompetens i detta arbete (Tack Elsa Schröder).

Det nya bokningssystemet Matchi är också lanserat. Det går inte att boka banor än av förklarliga skäl. Näten måste upp först ;) Matchi används antingen på internet: www.matchi.se eller via Matchi-appen som du laddar ner från din vanliga app-butik. Appen används endast för att boka banor, medan betalning av medlemsavgift m.m. måste göras på www.matchi.se

Den som är intresserad av sommarens tennisskola för barn kan redan nu gå in och anmäla sitt barn på www.matchi.se (under Ljugarnsif). Du hittar också dit via vår nya hemsida - klicka på ”Boka bana”. Principen ”Först till kvarn” gäller för de platser som finns att tillgå.

Att Matchi är igång innebär också att det är fritt fram att via Matchi betala medlemsavgiften för 2019. Gör det! Enligt LIF:s stadgar är betald medlemsavgift ett krav för att få rösta på årsmötet.

Årsmötet på påskdagen den 21 april vill ni nämligen inte missa (vi återkommer om tid och plats). Då kommer vi att redogöra för hur vi/styrelsen har tagit resultaten vidare från den medlemsenkät som skickades ut i december 2018.

Svaren från enkäten visar vilka utvecklingsprojekt som ni/medlemmarna betraktar som ”Topp 5”:
1. Omläggning och underhåll av befintliga tennisbanor
2. Byggnation av utegym
3. Installation av vatten och WC
4. Padelbanor
5. Förbättring av fotbollsplanen

Lägre intresse uttrycktes för: boulebana, idrottshall, ny föreningsbyggnad och grusbanor.

Bra för er att veta när det gäller
1. Utegymmet. Det här är ett projekt som fler aktörer än LIF är intresserade av att driva i Ljugarn. Diskussioner har förts om ett gym ska ligga på stranden, hamnen eller på idrottsplatsen. Därför är utegymmet en fråga som utvecklingsbolaget kommer att ta sig an, och LIF vilar därmed på hanen.

2. Vatten och avlopp till klubbstugan. I dagsläget råder förbud att koppla på fler VA-anslutningar på det befintliga nätet i Ljugarn. Det är m.a.o. inte aktuellt att titta på detta projekt förrän man lättar på förbudet, sannolikt tidigast 2020. Vi bevakar frågan och håller er uppdaterade.

När styrelsen har granskat hur LIF kan ta sig an de högst skattade projekten har vi förhållit oss till ytterligare två faktorer:
Pengar. Hur bör en finansieringsmodell se ut för att inte påverka föreningens ekonomi negativt? Vi har utgått från målsättningen att vi ska driva projekt som påverkar föreningens ekonomi och framtid positivt.
Framdrift. Vilka projekt kan helt eller delvis drivas av medlemmarna själva? LIF är en ideell förening och utveckling kräver engagemang från fler personer än de som sitter i styrelsen.

Utifrån detta har vi kommit fram till att i år 2019 driva följande projekt:
1. Renovering av staketen runt befintliga tennisbanor.
2. Uppfräschning av fotbollsplanen
3. Framtagning av beslutsunderlag för byggande av padelbanor, för medlemmarna att fatta beslut om på årsmötet. På mötet kommer vi också att berätta mer om renoveringen av våra befintliga tennisbanor - när det behöver göras och hur det ska finansieras.

Det var allt för den här gången, vi hörs snart igen - här, i mejlen eller på vår Facebook-sida.
Om ni har frågor eller synpunkter hör av er på ljugarnsif@gmail.com

/Göran, Madde, Thomas, Ulf & Lotta

Stängt var det här!