Tillbaka till alla evenemang

Ljugarn Open 2023

• Björkvallen 13 Hålvägen Ljugarn, Gotlands län, 623 65 Sweden (se karta)

Sommarens höjpunkt! Den årliga tennisturneringen riktar sig till alla och vi tävlar i singel, dubbel, mixed och veteranklasser. I år har vi dessutom utökat med två nya klasser: damer har fått en ny singelklass i form av Ladies (+50) i tillägg till klass A och B. Herrar har också fått en ny klass Singel C samtidigt som åldersgränsen för Old Boys höjs till +60 (alla vet ju att killar mognar lite senare 😉). Vi hoppas att ordna så att de som förlorat första omgången i A spelare vidare i B, medan de som förlorat första omgången i B spelar vidare i C. Man kan därför bara anmäla sig till en (1) klass: antingen A, B eller C. Vi tror att detta kommer leda till att fler får spela mer! Och således blir lyckliga i själen.

Är du gammal i gemet och bara vill kasta dig rätt in i anmälan? Tryck på knappen nedan. För dig som är ny eller bara vill veta mer om denna underbara turnering, fortsätt läs!

Klasser

Ljugarn Open 2023 spelas i följande klasser:

1. Dam Singel A

2. Dam Singel B

3. Ladies (+50)

4. Dam Dubbel

5. Herr Singel A

6. Herr Singel B

7. Herr Singel C

8. Old Boys Singel (+60)

9. Herr Dubbel A

10. Herr Dubbel B

11. Mixed Dubbel – herr och dam, inga andra restriktioner

12. Generation Dubbel A*

13. Generation Dubbel B*

* En spelare från vardera generation i samma familj, dvs. en mor eller far tillsammans med sin son, dotter eller barnbarn.

Spelform

Samtliga vuxenklasser avgörs i utslagsform där endast vinnaren går vidare till nästa omgång. Seedning sker baserat på tidigare resultat i Ljugarn Open.

Herr Singel A och Dam Singel A spelas i bäst av tre fulla set med tiebreak i ställning 6-6.

Övriga vuxenklasser samt ungdomsklasser spelas enligt modern ”dubbelmodell”, dvs. bäst av tre set där de första två seten är fulla men spelas med ”no-ad” dvs ingen fördel. Sista set är Match Tiebreak till 10 vunna poäng (eller 2 poängs marginal). Vid no-ad väljer mottagaren servesida. För frågor, kontakta matchvärdarna på plats!

Bollar

Slazenger bollar tillhandahålls av sekretariatet inför match. Tävlingssekretariatet avgör när bollar behöver bytas ut.

Finaldag

Preliminärt fredag eftermiddag är det finaldag. Då spelas de sista finalerna samtidigt som det går att köpa hamburgare och dryck. På kvällen följer fest enligt separat information.

Priser

Om du vill sponsra eller bidra med priser, kontakta oss på ljugarnsif@gmail.com.

Matchvärd

Ställ upp som matchvärd: matchvärdar ansvarar för att starta matcher, att se till att det finns bollar och att hjälpa till med att torka banor i händelse av regn etc. Anmäl dig på listan som sätts upp på anslagstavlan på klubbhuset från och med städdagen!

Anmälan

Om du saknar tävlingslicens måste du först registrera en motionärslicens, vilket är gratis, då gör du så här:

1. Gå in på på Svenska Tennisförbundets hemsida (SVTF)

2. Uppe till höger, klicka ”login” och sedan ”registrera dig”

3. Följ instruktionerna och fyll i efterfrågade uppgifter, välj licenstyp ”Motionär, kategori 4” och välj valfri klubb, exempelvis den klubb du brukar spela på hemma (Ljugarns IF finns inte med i listan)

4. Slutför registreringen

Spara dina licensuppgifter till kommande år!

När du har en registrerad licens:

1. Gå in på Ljugarn Opens sida på SVTF

2. Klicka login och använd dina (nya) inloggningsuppgifter

3. Klicka på den gula knappen ”Anmäla” uppe till höger, välj de klasser du vill spela och slutför anmälan. OBS: Om det är dubbel måste båda spelarna anmäla sig på egen licens (men ange varandra som partner vid anmälan)

4. Betalning sker direkt i systemet genom Swish

Deadline: 19/7 kl. 23:59.

Kostnad: Vi vill att du är medlem om du ska spela. Medlem blir du på Ljugarns IF:s sida på MATCHi. Deltagande i tävling kostar 160kr per singelklass och 80kr per dubbelklass för medlemmar och betalas i systemet vid anmälan.

Lottning: Lottning publiceras på turneringens sida på SVTF samt på tavlan vid klubbhuset senast dagen innan turneringen startar.

För att flytta en match måste båda spelarna/paren vara överens, annars måste spelare som inte kan spela utsatt tid lämna W/O. Kontakta alltid tävlingsledningen när matchflytt har avtalats och meddela ny tid.

Tävlingsledning

För frågor som inte kräver blixtsnabba svar kan man mejla ljugarnopen2023@gmail.com och för mer akuta ärenden kan man ringa banvärdstelefonen på 076-765 17 07.

17 juli

Ljugarn Basket Camp